BESTÄLLNING OCH BETALNING
Var är min faktura?
Vi är ett framåttänkande företag och vi bryr oss om miljön. Därför skickar vi inte fakturor via vanlig post. Din elektroniska faktura har skickats till den e-postadress som du angav vid köpet och om du behöver kan du skriva ut den. Om du inte hittar den, kontakta oss så skickar vi den igen.
Jag vill inte betala online. Finns det något annat sätt att betala för mitt köp?
Ja, du kan alltid ringa oss och betala med kreditkort, eller så kan du välja kontant-vid-leverans och betala budfirman när du får paketet (om detta alternativ finns i ditt land).
Kan jag beställa en produkt via telefon? Kan jag betala med kort via telefon?
Ja, du kan ringa vår kundsupport och lägga din beställning via telefon. Du kan också betala med kreditkort via telefon.
Kan jag komma och se produkten?
Tyvärr är vi en webbutik och vi har för närvarande inga utställningslokaler i Sverige. Om du bor i ett annat land i Europa, ring oss eller maila oss så skickar vi dig all information om lokala butiker.
Hur lång tid tar det att leverera min beställning?
I Sverige är standard leveranstiden tre till fyra arbetsdagar. Det kan ta längre tid om det är dåligt väder eller svåra vägförhållanden. Om du vill få ditt paket snabbare kan du alltid välja expressleverans, vilket vanligtvis innebär att du kommer att få din beställning levererad inom en arbetsdag, beroende på ditt postnummer (igen: såvida det inte är dåligt väder eller svåra vägförhållanden).
Jag skickade tillbaka min enhet. Varför har jag inte fått någon återbetalning?
Det kan ta upp till 14 dagar från den dag vi mottog varan, för att återbetala ditt köp (vilket är i enlighet med EU-lagstiftningen - direktiv 2011/83/EU). Vanligtvis återbetalar vi dig mycket snabbare. Observera dock att vi är skyldiga att använda samma kreditkort eller bankkonto som du använde för köpet, så se till att du har kontrollerat rätt kort eller konto.
Jag vill skicka tillbaka den produkt jag köpte. Kommer ni att stå för portokostnaden?
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter leveransen. I så fall står vi för returkostnaden och skickar en fraktetikett till dig att klistra på förpackningen.
Om jag skickar tillbaka mitt köp, kommer ni att ge mig full återbetalning?
Ja. Om du returnerar ditt köp inom 14 dagar efter att det levererats till dig, får du tillbaka dina pengar.
VASCO MINI 2
Är datapaketet på Vasco Mini 2 verkligen obegränsat?
Ja, du kan ansluta till mobiltelefonnätverk i över 150 länder runt om i världen helt gratis. Det betyder obegränsade översättningar för enhetens livstid. Observera att du bara kan använda enheten för översättningar, inte för att surfa på webben. Enheten får inte heller användas för kommersiella ändamål.
Hur många översättningar kan jag göra med Vasco Mini 2?
Du kan göra obegränsade översättningar under enhetens livstid.
Behöver jag fylla på min Vasco Mini 2?
Vasco Mini 2 Translator kräver inga påfyllningar. Du betalar en gång för enheten och använder sedan det inbyggda SIM-kortet för alltid.
Kan jag använda SIM-kortet på någon annan enhet?
Nej, SIM-kortet kan bara användas med Vasco Mini 2 för översättningar.
Kan jag mata in text med ett tangentbord på pekskärmen?
Vasco Mini 2 är en röstöversättare och eftersom enheten använder världens bästa taligenkänningsmotor behöver du inte skriva något alls.
ÖVERSÄTTARE
Fungerar Vasco-översättare offline? Behöver de internet?
Vasco-översättare behöver en internetanslutning för att känna igen röst och översätta. Men det inbyggda SIM-kortet låter dig använda vilken som helst av våra översättare utan att behöva WiFi i 150 länder runt om i världen. Detta beror på att SIM-kortet kommer att ansluta till lokala mobiltelefonnätverk. Och när du använder Vasco Mini 2 behöver du inte oroa dig för några extra tilläggskostnader eller avgifter, eftersom det inbyggda SIM-kortet erbjuder gratis internet i 150 olika länder. Naturligtvis kan du också ansluta till lokal WiFi om du föredrar det (till exempel i regioner där det inte finns någon mobiltelefontäckning).
Vad är skillnaden mellan olika Vasco-modeller?
Vasco Translator Mini 2 är bara en röstöversättare, medan våra större modeller: 4”, 5” och 7” är både röst- och textöversättare. Ytterligare, Vasco Solid byggdes för att vara vattentät, stötsäker och dammbeständig. Du kan jämföra vilken modell som helst genom att välja "Jämför" på vår webbsida när du tittar på en produkt.
Hur ansluter jag till WiFi?
Beroende på din modell, öppna menyn eller gå till enhetsinställningar. Hitta "WiFi-inställningar." Klicka på WiFi On/Off-knappen. Välj ett trådlöst nätverk från listan. Om du uppmanas, mata in nätverkslösenordet och bekräfta "OK." Vasco-översättaren kommer automatiskt ihåg alla WiFi-nätverk den har anslutits till, samt lösenordet.
Hur kan jag fylla på mitt Vasco SIM-kort?
OBS! Vasco Mini 2 är utrustad med ett obegränsat SIM-kort och ingen påfyllning krävs. För andra Vasco-översättare, besök http://www.vasco-sim.com. Välj påfyllningsvärdet, skriv enhetens nummer och klicka på "Köp nu".
Vad är min Vasco-översättares nummer?
Ditt Vasco-nummer är också ditt SIM-korts och telefonnummer (om enheten fungerar som en telefon). Du hittar den i lådan den anlände, under batterilocket eller i enhetsmenyn på din översättare.
Är det möjligt att ladda ner appar och programvara på min Vasco-enhet?
Det är endast möjligt på Vasco Traveler 5”, Traveler 7” och Traveler Solid-serien. Ett Google-konto krävs också.
Kan jag sätta mitt personliga SIM-kort i min Vasco-enhet?
Ja, det kan du göra, men det kan medföra ytterligare kostnader eller avgifter.
Kan jag använda mitt SIM-kort när jag är i Sverige?
Ja, du kan använda ditt eget SIM-kort i Sverige.
Hur många ord har Vasco-översättare?
Den ansluter till 5 olika översättningsmotorer för bästa resultat, så även om det inte egentligen är en ordbok med ett visst antal ord, ska den kunna översätta alla ord på det språk du översätter, så länge det är ett riktigt ord på det språket.
Hur mycket kostar det att göra en översättning via ett GSM-nätverk?
Vanligtvis för $10 kan du översätta ca. 5 000 genomsnittligt långa meningar. Detta innebär att priset på en mening är cirka 0,2 cent (inte dollar, cent!). Med Vasco Mini 2 är alla översättningar helt gratis i de 150 olika länderna där SIM-kortet fungerar.
Är det möjligt att lägga till fler språk till min Vasco-översättare?
Vi strävar alltid efter att lägga till nya språk, därför visas nya språk ofta efter att en programuppdatering har gjorts på din enhet. Uppdateringar för din enhet är gratis för alltid.
Kan jag använda min översättare när jag är utomlands utan att ansluta till WiFi?
Ja, din översättare bör fungera där mobilnätstäckningen är tillgänglig. En fullständig lista över de dryg 150 länder där Vasco fungerar hittas på vår webbsida.
Var fungerar min Vasco-översättare?
Vasco-översättare fungerar i dryg 150 olika länder. Du kan kontrollera vilka de är på kartan som finns på vår webbsida.
Erbjuder Vasco-talöversättare korrekt uttal för alla språk?
Ja, för alla språk som stöds. En komplett lista över språk som stöds, inklusive information om uttal och taligenkänning, finns under produktbeskrivningarna på vår webbsida.
Hur länge håller batteriet? / Varför har jag slut på batteriet? / Varför laddas inte batteriet?
Det beror på modellen och hur du använder enheten. För en fulladdad Vasco-talöversättare i vänteläge varar batteriet vanligtvis i 4-10 dagar. Om du använder det för översättningar ibland, håller batteriet i 2-4 dagar. Om du använder översättaren non-stop håller batteriet i 4-10 timmar.
Om enheten inte används under en längre tid kan batteriet bli helt tomt och enheten kanske inte svarar direkt efter att laddaren har anslutits. Detta är normalt. Låt bara laddaren vara ansluten till enheten tills batteriets laddningssymbol visas på skärmen. Det kan ta upp till några minuter. För att förlänga batteriets livslängd, försök att inte låta batteriet nå detta steg. Tänk på det på samma sätt som du skulle göra om ett bilbatteri - om du inte kör bilen på länge, blir batteriet platt och du måste starta om bilen. Använd översättaren gärna rätt ofta för att se till att det inte händer.
Kan jag tala en mening högt och få den översatt? Kommer översättningen att läsas högt?
Ja, det är exakt hur Vasco-översättare fungerar. Högkvalitativt infödda-liknande uttal stöds för de flesta språk, men kolla på vår webbsida för en fullständig lista över språk som stöds. Många av Vasco-översättarna kan också göra textöversättningar, om det är det du letar efter. Vissa kan till och med ta bilder av text och översätta den genom att skanna texten.
När jag översätter får jag dåliga resultat - översättningarna är inte korrekta. Varför är det så?
Alla Vasco-talöversättare har en översättningsnoggrannhet på upp till 96%, så om du får dåliga resultat kan det troligen bero på att du inte talar högt eller tydligt nog, ELLER du använder vardags- eller talspråksuttryck.
Varför behöver Vasco-talöversättarna en Internetanslutning för att fungera?
Det beror på att enheterna använder fem online översättningsmotorer såväl som en online taligenkänningsmotor för att göra översättningarna. För att få så hög översättningsnoggrannhet som möjligt valde vi detta alternativ. Eftersom vi har egen server i Europa kan du ansluta till mobilnät i 150 olika länder med Vasco, så du är ganska täckt vart du än reser. Du kan naturligtvis också ansluta till vilket som helst tillgängligt WiFi.
Kommer översättaren automatiskt att ansluta till ett nätverk efter att ha passerat en landsgräns / anlänt till en flygplats?
Vanligtvis, ja. Du kan också påskynda sökningen efter ett mobilnät efter att ha passerat en landsgräns. För att göra det, bara starta om enheten.
Är Vasco-översättare bättre än Google Translator?
De flesta av våra kunder säger att Vasco-översättare är de bästa talöversättarna i världen. Det som skiljer oss från konkurrenter är användningen av fem olika översättningsmotorer (som säkerställer översättningar med hög noggrannhet), ett användarvänligt gränssnitt och ett SIM-kort som garanterar tillförlitlig drift nästan var som helst i världen (150 länder).
Olika enheter erbjuder olika förmåner, till exempel Vasco Solid är bra för de som älskar att ta sig ut i det vilda, men alla Vasco-översättare är otroligt högkvalitativa enheter och används av regeringar, militären och medicinska institutioner.
Kan jag ansluta till ett säkert WiFi-nätverk? Kan jag skriva in ett lösenord vid behov?
Ja. En hänglåsikon innebär att det WiFi-nätverk du vill använda är säkrat med ett lösenord. Om du har lösenordet, trycker du på nätverkets namn och anger det. Klicka sedan på "OK" och använd enheten. Om du inte kan lösenordet, kontakta nätverksleverantören.
FELSÖKNING
Min Vasco ansluter inte till lokala mobiloperatörer när jag reser utanför Europa. Vad ska jag göra?
Om du inte kan komma åt internet efter att ha korsat en landsgräns kan du försöka starta om översättaren - helt enkelt stäng av den och sätt sedan på igen. Detta påskyndar inloggningen till ett nytt GSM-nätverk.
Jag klickade på "Återställ initiala inställningar" och min Vasco fungerar inte längre. Vad ska jag göra?
En fabriksomstart raderar alla inställningar som definierats av tillverkaren - dessa inställningar är nödvändiga för att enheten ska fungera korrekt. Därför varnar vi mot att utföra denna åtgärd. Om du av någon anledning redan har återställt de initiala inställningarna, vänligen kontakta vår kundtjänst för vidare hjälp.
Jag får ett "Nätverksfel" och min Vasco fungerar inte. Vad ska jag göra?
Först ska du se till att dataroaming är på. Beroende på din modell, öppna menyn eller gå till enhetsinställningar. Hitta symbolen. Tryck och håll i ikonen för att öppna “Inställningar av mobilnätverk”. Tryck på On/Off-knappen bredvid “Dataroaming” för att aktivera internetdatatjänster.
Hur kan jag ladda ner software-uppdateringar?
Om en ny version av programvaran är tillgänglig informeras du om den efter att ha klickat på “Kontrollera uppdateringar”, som finns under Inställningar. För att uppdatera enheten, ladda ner och installera applikationen, tryck på “OK” och starta om din enhet. Om det inte finns några nya uppdateringar ser du "Inga nya uppdateringar."
Vasco ansluter inte till mitt WiFi-nätverk hemma efter att jag har skrivit in lösenordet.
Om ditt hemnätverk har en säkerhetsinställning i form av ett lösenord, se till att du har angett rätt lösenord. Kom ihåg att lösenordet kan vara skiftlägeskänsligt. Det ska fungera utan problem om lösenordet är korrekt, men om du av någon anledning har fortsatta problem, kontakta vår kundtjänst.
Det står på skärmen att jag är ansluten till WiFi, men min enhet översätter inte ord / meningar. Vad kan jag göra nu?
Försök slå på och stänga av WiFi, eller starta om enheten. Skriv sedan in WiFi-lösenordet igen. Om det fortfarande inte fungerar efter det, kontakta vår kundtjänst.
Användarmenyn är inställd på ett språk jag inte förstår. Hur kan jag byta (tillbaka) till originalspråket jag använde?
Om du av misstag ändrade språket på din enhet till ett som du inte kan förstå tillräckligt bra för att hitta språkinställningarna igen, vänligen kontakta vår kundtjänst för att guida dig genom processen.
När jag översätter en mening till ett visst språk läses inte översättningen högt. Varför är det så?
Kontrollera först ljudnivån genom att trycka på “Volym +”-knappen. Om den är korrekt inställd, se till att talöversättning är tillgänglig för det valda språket. Du hittar en fullständig lista på vår webbsida (klicka bara på försäljningssidan för enheten du äger). Om båda dessa villkor är uppfyllda och din översättare fortfarande inte läser översättningarna högt, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hur kan jag fylla på enheten?
Besök http://www.vasco-sim.com för att fylla på ditt konto. Välj det påfyllningsvärde du vill, skriv in enhetens nummer (om du inte vet det kan du hitta det under inställningar, eller i lådan som enheten ursprungligen kom i, och klicka på "Köp nu". Observera att Vasco Mini 2 levereras med obegränsat datapaket, så ingen datapåfyllning krävs.
Är det säkert att återställa Vasco till fabriksinställningarna?
Nej, det är det inte. Om du återställer din Vasco till fabriksinställningarna förlorar du dess funktionalitet.
Jag vet inte hur mycket datakredit jag har. Var kan jag kontrollera saldot?
Du kan kontrollera ditt saldo genom att trycka på ”kontosaldo” i huvudmenyn.